Skal man have en forretningsplan?

Skal man have en forretningsplan?

Denne artikel diskuterer relevansen af en forretningsplan, og om man overhovedet bør lave en, ved hjælp af videnskabelige artikler og andre medier. Nogle vil argumentere for, at man altid skal udarbejde en forretningsplan, mens andre siger, at det er totalt spild af tid. Her forsøges begge perspektiver belyst.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det man skriver i en forretningsplan, sjældent kommer til at holde stik når det kommer til stykket, da verden er kompliceret og hele tiden ændre sig. Flere acceleratorer, fonde og business angels (som David McClure) vil ikke længere modtage forretningsplaner, men screener ud fra andre informationer (Bjergegaard, 2011). En undersøgelse fra 2007 på 116 iværksættervirksomheder viste, at det ikke gjorde nogen forskel for overlevelsen af nystartede virksomheder om de havde en forretningsplan fra starten eller ej. Forfatterne mener derfor ikke det er nødvendigt at udarbejde en forretningsplan, medmindre man skal ud og skaffe ekstern kapital (Lange, Mollov, Pearlmutter, Singh, & Bygrave, 2007).

Omvendt kan forretningsplanen også ses som et værktøj, der sikre at man har gennemtænkt sin ide og forretningen. Derudover kan den også hjælpe med at sætte en retning for projektet i den indledende fase. (Lange, Mollov, Pearlmutter, Singh, & Bygrave, 2007) (DANA, u.d.) I artiklen ”When should Entreprenuers Write Their Business Plans” i Harvard Business Review, mener Greene og Hopp, at nøglen til succes ligger i at være fleksibel og adaptiv overfor nye muligheder og ikke skrive forretningsplanen for tidligt. I nye virksomheder sker der ofte uventede ting eller dukker nye muligheder op, der gør at virksomheden må ændre i planer og budgetter (Greene & Hopp, 2018). Derfor kan den meget tidlige forretningsplan anses som værende spild af tid og unødvendig. Dog har en tidligere undersøgelse har vist, at iværksættere der skriver en forretningsplan, har større chance for at opnå succes (Greene & Hopp, 2017). Undersøgelsen i artiklen fortæller, at de mest succesfulde iværksættere først udarbejdede en forretningsplan et halvt til et helt år efter de besluttede sig for at starte virksomhed, og det øgede sandsynligheden for overlevelse med 8%. Ifølge undersøgelsen skal man maksimalt bruge tre måneder på sin forretningsplan, da informationerne ellers er forældede. Dette øger ligeledes levedygtigheden med 12%. ”Det perfekte tidspunkt” at skrive forretningsplanen på, er når der allerede er etableret kontakt til kunder, produktet er ved at blive udviklet og man allerede tænker på markedsføring og salg. Skriver man den her, øges levedygtigheden med hele 27%  (Greene & Hopp, 2018).

Det er dog tydeligt at der er mange forskellige holdninger til en forretningsplan og dens udformning, men det kan tilsyneladende godt gøre en forskel, hvis man udarbejder den på det rigtige tidspunkt.. Derfor er forretningsplanen for Dapta udarbejdet med de elementer, der giver mening at beskrive, og med udgangspunkt i skabelonerne præsenteret i 1.5.2, Forretningsplaner.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen